Jeśli masz jakieś pytania skontaktuj się z nami
Nasza siedziba:
UNDANGÖMDA STIGEN 18
182 38 Danderyd
Stockholms län
Kontakt mailowy:
info@svenskpolska.se
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Föreningens namn är POLKRONA, med organisationsnummer 802524-3224.
Föreningen har säte i Malmö kommun.
Föreningens ändamål är att främja företagare som vill arbeta i Sverige i egen regi och följa de svenska lagarna samt att främja god relationer inom kultur och näringsliv mellan polska och svenska partners.
Föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom att utbilda, informera och erbjuda förmånliga villkor för networking och god handelspraktik.
Föreningen består av de fysiska och juridiska personer som har upptagits i föreningen som medlemmar.
Föreningens beslutande organ är årsmöte, extra årsmöte och styrelsen. Föreningens businessrådet har en rådgivnings- och kontrollroll.
Föreningens firma tecknas av styrelsen. I fall ingen styrelse finns i föreningen firma tecknas av föreningens ordförande. Styrelsen avlämnar styrelseberättelse efter varje avslutade räkenskapsår och ansöker om ansvarsfrihet till årsmöte.
Föreningens verksamhets- och räkenskapsår börjar den 1 januari och avslutar den 31 december.
Uppstår tvekan om tolkningen av dessa stadgar, eller om fall förekommer som inte är förutsedda i stadgarna, hänskjuts frågan till nästkommande årsmöte.
Talan i tvist mellan medlem och föreningen får inte väckas vid allmän domstol. Sådan tvist skall, utom ifall då annan särskild ordning är föreskriven, avgöras enligt lagen om skiljeförfarande. Dock skall följande gälla rörande kostnaderna för skiljeförfarandet. Vardera parten svarar för egna kostnader liksom för kostnaderna för den skiljeman man utsett. Kostnaderna för ordförande och sekreterare, delas lika mellan parterna.
För ändring av dessa stadgar krävs årsmötes beslut med vanlig röstmajoritet.
För upplösning av föreningen krävs beslut på två på varandra följande möten, med minst en månads mellanrum, varav ett ska vara årsmöte, med minst 2/3 av antalet avgivna röster. Föreningens kvarvarande tillgångar, efter det att skulder och fordringar på föreningen betalts, används för de välgörande ändamål som föreningens styrelse beslutar. Föreningens handlingar med mera skall arkiveras på Stadsarkivet.
Föreningen är öppen för allmänheten, med villkoren att stadgarna godtas och att medlemsavgiften betalas.
När medlemsavgiften och eventuellt serviceavgift är erlagda är personen medlem och förs in i medlemsförteckningen. Medlemskapet gäller tills vidare.
Medlemskap kan upplösas om inte dessa stadgar eller svenska lagar följs.
Behandling av personuppgifter
Medlem godkänner genom sitt medlemskap att föreningen får behandla personuppgifter i syfte att bedriva ändamålsenlig verksamhet i enlighet med Dataskyddsförordningen, GDPR.
Medlem som vill utträda ur föreningen, skall skriftligen anmäla detta till styrelsen och anses därmed omedelbart ha lämnat föreningen.
Medlem far inte uteslutas ur föreningen av annan anledning än att denne har försummat att betala av föreningen beslutade avgifter, motarbetat föreningens verksamhet eller ändamål, eller uppenbarligen skadat föreningens intressen.
Beslut om uteslutning eller varning får inte fattas utan att medlemmen inom viss tid, minst 14 dagar, fått tillfälle att yttra sig över de omständigheter som föranlett att medlemskapet ifrågasätts. I beslutet skall skälen härför redovisas samt anges vad medlemmen skall iaktta för överklagande. Beslutet skall inom tre dagar från dagen för beslutet skriftligen meddelas den berörde.
Medlem:
Årsmötet, som är föreningens högsta beslutande organ, hålls före utgången av maj månad på tid och plats som styrelsen bestämmer. Kallelse till årsmötet ska skickas via e-post en månad innan mötet.
Har förslag väckts om stadgeändring, nedläggning eller sammanslagning av föreningen med annan förening eller annan fråga av väsentlig betydelse för föreningen eller dess medlemmar skall det anges i kallelsen. Verksamhets- och förvaltningsberättelser, revisorernas berättelser, verksamhetsplan med budget samt styrelsens förslag och inkomna motioner med styrelsens yttrande skall finnas tillgängliga för medlemmarna senast en vecka före årsmötet. I kallelsen skall anges var dessa handlingar finns tillgängliga.
Vid årsmöte ska följande ärenden behandlas: diskussion om verksamhet hittills, summering av det gångna verksamhetsåret, planer för kommande år, ansvarsfrihet till styrelseledamöter.
Såväl medlem som styrelsen och rådet får avge förslag att behandlas av årsmöte. Förslag från medlem skall vara styrelsen tillhanda senast fyra veckor före årsmötet.
Medlem som har betalt medlemsavgiften senast 30 dagar före mötet har rösträtt på möte. Rösträtten får utövas genom ombud.
Beslut fattas med det antal röstberättigade medlemmar som är närvarande på mötet.
Beslut fattas med bifallsrop (acklamation) eller om så begärs efter omröstning. Omröstning sker öppet.
Alla beslut avgörs genom enkel majoritet.
Valbar till styrelsen och valberedningen är röstberättigad medlem av föreningen. Anställd i föreningen får dock inte väljas till ledamot av styrelsen.
Vid årsmötet skall följande behandlas och protokollföras:
Styrelsen kan kalla medlemmarna till extra årsmöte. Styrelsen är skyldig att kalla till extra årsmöte när en revisor eller minst 10 % av föreningens röstberättigade medlemmar begär det. Sådan framställning skall göras skriftligen och innehålla skälen för begäran. När styrelsen mottagit en begäran om extra årsmöte skall styrelsen inom 14 dagar utlysa sådant möte att hållas inom två månader från erhållen begäran. Kallelse med förslag till föredragningslista för extra årsmöte skall tillställas medlemmarna senast sju dagar före mötet på det sätt styrelsen bestämt. Vidare skall kallelsen med förslag till föredragningslista publiceras på föreningens hemsida, anslås i föreningens lokal eller på annan lämplig plats. Underlåter styrelsen att utlysa eller kalla till extra årsmöte får de som gjort framställningen vidta åtgärder enligt föregående stycke. Vid extra årsmöte får endast det som föranlett mötet upptas till behandling. Om rösträtt på extra årsmöte och om beslutsmässighet vid sådant möte gäller vad som sägs i 17 § och 18 §.
1) minst en gång per år genomföra kontroller av hela föreningens verksamhet och löpande kontroller, med särskild tonvikt på finansiell verksamhet vad gäller ändamålsenlighet, tillförlitlighet och lagefterlevnad,
2) avge yttranden om kandidater till föreningens medlemmar
3) lämna synpunkter på medlemsavgifternas storlek, anmälningsavgifter och deras betalningstid
4) utfärda efterkontrollrekommendationer i händelse av oegentligheter i verksamheten, fastställa datum och metoder för korrigerande åtgärder,
5) till styrelsen lämna efterkontroll slutsatser om föreningens budget och övriga fynd,
6) sammankalla årsmöte eller styrelsemöte för det fall att styrelsens verksamhet befinns vara oförenlig med lagen eller stadgan eller med föreningens väsentliga intressen,
7) ansöka hos styrelsen i ärenden som enligt rådets mening är viktiga med hänsyn till ändamålet och ämnet för föreningens verksamhet,
8) samarbeta med styrelsen vid genomförandet av föreningens planer,
9) avge yttranden och förslag om att gå med i internationella och nationella föreningar.
1) mandatperiodens utgång,
2) avsägelse från deltagande i dessa organ,
3) entledigande av årsmöte när medlem har brutit mot stadgarnas bestämmelser eller kränkt föreningens goda namn och befogenhet genom att uppträda på ett ovärdigt sätt,
4) underlåtenhet att delta i businessrådets möten under fem på varandra följande möten.
Valbar till styrelsen och valberedningen är röstberättigad medlem av föreningen. Anställd i föreningen får dock inte väljas till ledamot av styrelsen.
För granskning av föreningens räkenskaper och styrelsens förvaltning ska utses 1-2 revisorer. Revisorerna utses av årsmötet och ska vara oberoende av dem de har att granska. Revisorerna har rätt att fortlöpande ta del av föreningens räkenskaper, årsmötes- och styrelseprotokoll och övriga handlingar. Revisorn skall inte ingå regelbundet på styrelsemöte. Föreningens räkenskaper skall vara revisorerna tillhanda senast en månad före årsmötet. Revisorerna skall granska styrelsens förvaltning och räkenskaper för det senaste verksamhets- och räkenskapsåret samt till styrelsen överlämna revisionsberättelse senast 14 dagar före årsmötet.
Styrelsen består av ordförande samt 2-5 övriga ledamöter, samt 1-3 suppleanter som utses av årsmöte.
Styrelsen bör bestå av kvinnor och män. Styrelsen utser inom sig ordförande och övriga befattningshavare som behövs. Avgår ledamot före mandattidens utgång inträder suppleant i dennes ställe enligt samma ordning för tiden t.o.m. kommande årsmöte.
När årsmöte inte är samlat är styrelsen föreningens beslutande organ och ansvarar för föreningens angelägenheter. Styrelsen skall – inom ramen för dessa stadgar – svara för föreningens verksamhet enligt fastställda planer samt tillvarata medlemmarnas intressen.
Det åligger styrelsen särskilt att
Styrelsen sammanträder efter kallelse av ordföranden, eller då minst halva antalet ledamöter har begärt det. Styrelsen är beslutsmässig när samtliga ledamöter kallats och då minst halva antalet ledamöter är närvarande. För alla beslut krävs att minst hälften av styrelsens samtliga ledamöter är ense om beslutet. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst. Röstning får inte ske genom ombud. I brådskande fall får ordföranden besluta att ärende skall avgöras genom skriftlig omröstning eller vid telefonsammanträde. Om särskilt protokoll inte upprättas skall sådant beslut anmälas vid det närmast därefter följande sammanträdet. Vid sammanträde skall protokoll föras. Protokoll skall utfördas av mötesordföranden och av en särskilt utsedd protokolljusterare. Avvikande mening skall antecknas till protokollet.
Styrelsen får överlåta sin beslutanderätt i enskilda ärenden eller i vissa grupper av ärenden till sektion, kommitté eller annat organ eller till enskild medlem eller anställd. Den som fattat beslut med stöd av bemyndigande skall fortlöpande underrätta styrelsen härom.
Stowarzyszenie nosi nazwę POLKRONA, numer organizacji 802524–3224.
Stowarzyszenie ma siedzibę w gminie Malmö.
Stowarzyszenie jest niezależne.
Celem Stowarzyszenia jest promowanie przedsiębiorców, którzy chcą pracować w Szwecji pod własnym patronatem i przestrzegać szwedzkiego prawa jak również krzewienie dobrych relacji kulturowych i gospodarczych pomiędzy partnerami polskimi i szwedzkimi.
Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez edukację, informowanie i oferowanie kontaktów w zakresie dobrych praktyk handlowych.
Stowarzyszenie składa się z osób fizycznych i podmiotow prawnych, które zostały przyjęte do Stowarzyszenia jako członkowie.
Organami decyzyjnymi Stowarzyszenia są Walne Zgromadzenie, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie oraz Zarząd. Rada Businessu pełni funkcję doradczo-kontrolną.
Stowarzyszenie reprezentuje Zarząd. W przypadku braku członków Zarządu Stowarzyszenie reprezentuje Przewodniczący Stowarzyszenia. Zarząd składa sprawozdanie po zakończeniu każdego roku obrachunkowego i wnioskuje do Walnego Zgromadzenia o udzielenie absolutorium z wykonanych czynności.
Rok finansowy Stowarzyszenia rozpoczyna się z dniem 1 stycznia i kończy się z dniem 31 grudnia.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do interpretacji niniejszego statutu lub w przypadku wystąpienia przypadków nieprzewidzianych w statucie sprawa jest kierowana na następne Walne Zgromadzenie.
Powództwa w sporze między członkiem a Stowarzyszeniem nie można wytoczyć przed sąd powszechny. Taki spór, z wyjątkiem przypadków, w których przewidziano inny specjalny nakaz, będzie rozstrzygany zgodnie z ustawą o arbitrażu. Jednakże do kosztów postępowania arbitrażowego mają zastosowanie następujące postanowienia. Każda ze stron ponosi koszty własne, jak również koszty wyznaczonego arbitra. Koszty przewodniczącego i sekretarza są dzielone równo między strony.
Zmiany niniejszego statutu wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia zwykłą większością głosów.
Do rozwiązania Stowarzyszenia wymagana jest decyzja na dwóch kolejnych zebraniach, w odstępie co najmniej jednego miesiąca, z których jedno musi być Walnym Zgromadzeniem, z co najmniej 2/3 liczby oddanych głosów. Pozostały majątek Stowarzyszenia, po spłaceniu długów i należności od Stowarzyszenia, przeznaczany jest na cele charytatywne określone przez Zarząd Stowarzyszenia. Dokumenty Stowarzyszenia itp. zostaną zarchiwizowane w Archiwum Miejskim.
Stowarzyszenie jest otwarte dla wszystkich, pod warunkiem akceptacji statutu.
Wpisanie do rejestru członków następuje po opłaceniu składki członkowskiej i opłaty serwisowej, jesli taka zostanie uchwalona. Członkostwo jest ważne do odwołania.
Członkostwo może zostać wypowiedziane w przypadku nieprzestrzegania szwedzkiego prawa lub statutu Stowarzyszenia.
Przetwarzanie danych osobowych
Członek wyraża zgodę poprzez swoje członkostwo, że Stowarzyszenie może przetwarzać dane osobowe w celu prowadzenia odpowiednich działań zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych, RODO.
Członek, który chce zrezygnować ze Stowarzyszenia, powinien powiadomić o tym Zarząd na piśmie, co ma skutek natychmiastowy.
Członek nie może zostać wydalony ze Stowarzyszenia z jakiegokolwiek innego powodu niż zaniechanie uiszczenia składek ustalonych przez Stowarzyszenie, sprzeciwienie się działalności lub celom Stowarzyszenia lub w sposób oczywisty zaszkodził interesom Stowarzyszenia.
Decyzje o wykluczeniu lub ostrzeżeniu nie mogą zostać podjęte bez możliwości ustosunkowania się członka do okoliczności, które spowodowały zakwestionowanie członkostwa w określonym terminie, co najmniej 14 dni. Decyzja zawiera uzasadnienie i określa, czego członek musi przestrzegać w celu odwołania. O decyzji powiadamia się na piśmie osobę zainteresowaną w ciągu trzech dni od daty wydania decyzji.
Członek
Walne Zgromadzenie, które jest najwyższym organem decyzyjnym Stowarzyszenia, odbywa się przed końcem maja w terminie i miejscu ustalonym przez Zarząd. Zawiadomienie o Walnym Zgromadzeniunależy przesłać e-mailem na miesiąc przed spotkaniem.
Jeżeli zgłoszono wniosek o zmianę statutu, zamknięcie lub połączenie Stowarzyszenia z innym Stowarzyszeniem lub inną kwestię o istotnym znaczeniu dla Stowarzyszenia lub jego członków, należy to zaznaczyć w zawiadomieniu. Sprawozdania z działalności i sprawozdanie roczne, sprawozdania biegłego rewidenta, biznesplan wraz z budżetem oraz uwagi i wnioski Zarządu otrzymane wraz z opinią Zarządu są udostępniane członkom najpóźniej na tydzień przed Walnym Zgromadzeniem. Zawiadomienie określa, gdzie te dokumenty są dostępne.
Na Walnym Zgromadzeniuzostaną poruszone następujące kwestie: omówienie dotychczasowej działalności Stowarzyszenia, podsumowanie roku ubiegłego, omówienie planu działalności Stowarzyszenia na najbliższe lata, udzielenie absolutorium członkom Zarządu.
Zarówno członek, jak i Zarząd oraz Rada mogą zgłaszać propozycje do rozpatrzenia na Walnym Zgromadzeniu. Propozycje od członka muszą wpłynąć do Zarządu nie później niż cztery tygodnie przed Walnym Zgromadzeniem.
Członek, który wpłacił składkę członkowską nie później niż 30 dni przed zgromadzeniem ma prawo głosu na zgromadzeniu. Prawo głosu może być wykonywane przez pełnomocników.
Decyzje i uchwaly podejmowane są poprzez obecnych członków głosujących na spotkaniu.
Decyzje zapadają jednomyslnie poprzez aklamacje lub na wniosek o głosowaniu jawnym.
Wszystkie sprawy rozstrzygane są większością głosów.
Uprawnionym do wyboru do Zarządu jest członek Stowarzyszenia z prawem głosu. Pracownik Stowarzyszenia nie może być jednak wybrany na członka Zarządu.
Na Walnym Zgromadzeniu omawiane i rejestrowane są następujące kwestie:
1. Ustalenie listy do głosowania na zgromadzenie (kto ma prawo do głosowania).
2. Wybór przewodniczącego i sekretarza posiedzenia.
3. Wybór protokolanta i kontrolera głosowania.
4. Sprawdzenie o prawidłowosci ogłoszenia zgromadzenia.
5. Przyjęcie porządku obrad.
6.a) Sprawozdanie z działalności Zarządu za ostatni rok obrotowy.
b) Sprawozdanie Zarządu (bilans i rachunek zysków i strat) za ostatni rok obrotowy.
7. Sprawozdanie biegłego rewidenta z działalności Zarządu za ostatni rok obrotowy o ile wystąpi taka konieczność.
8. Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia.
9. Przyjęcie informacji o wysokości składek członkowskich zaproponowanych Zarządowi.
10. Ustanowienie planu operacyjnego i rozpatrzenie budżetu na nadchodzący rok obrotowy/finansowy.
11. Wybór członków Rady Businessu na nową kadencję w przypadku jej wygaśnięcia
12. Wszelkie inne sprawy zgłoszone w punkcie 5. Decyzje w sprawach o większym znaczeniu finansowym lub innym rozstrzygającym dla Stowarzyszenia lub członków nie mogą być podejmowane bez uwzględnienia w zawiadomieniu o posiedzeniu. Nic poza tym, co jest w zawiadomieniu, nie może być podjęte i podjęte na Walnym Zgromadzeniu.
Zarząd może zwołać członków na Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie. Na żądanie audytora lub co najmniej 10% członków Stowarzyszenia posiadających prawo głosu Zarząd ma obowiązek zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie. Żądanie takie musi mieć formę pisemną i zawierać uzasadnienie. W przypadku otrzymania przez Zarząd wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia, Zarząd w ciągu 14 dni ogłasza, że takie posiedzenie odbędzie się w ciągu dwóch miesięcy od otrzymania wniosku. Zawiadomienie o propozycji porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia jest przesyłane członkom nie później niż na siedem dni przed posiedzeniem w sposób określony przez Zarząd. Ponadto ogłoszenie z proponowanym porządkiem obrad zostanie opublikowane na stronie internetowej Stowarzyszenia, umieszczone w siedzibie Stowarzyszenia lub w innym odpowiednim miejscu. Jeżeli Zarząd nie ogłosi lub nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia, ci, którzy złożyli wniosek, mogą podjąć środki zgodnie z poprzednim paragrafem Na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniumogą być rozpatrywane tylko sprawy określone w projekcie porządku obrad. Do prawa głosu na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniuoraz do kworum na tym zgromadzeniu stosuje się postanowienia § 17 i § 18.
Zmiany niniejszego statutu wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia zwykłą większością głosów.
Do przeglądu ksiąg rachunkowych Stowarzyszenia i administracji Zarządu powołanych zostanie 1-2 audytorów. Audytorzy są powoływani na corocznym zebraniu i muszą być niezależni od tych, którzy mają podlegać przeglądowi. Audytorzy mają prawo do ciągłego wglądu w księgi rachunkowe Stowarzyszenia, roczne posiedzenia i protokoły Zarządu oraz inne dokumenty. Audytor nie może być stałym członkiem posiedzenia Zarządu. Księgi rachunkowe Stowarzyszenia muszą wpłynąć do audytorów nie później niż na miesiąc przed Walnym Zgromadzeniem. Audytorzy dokonują przeglądu Zarządzania i rozliczeń Zarzadu za ostatni rok obrotowy i rok obrotowy oraz przedkładają sprawozdanie z audytu Zarządowi nie później niż 14 dni przed Walnym Zgromadzeniem.
Zarząd składa się z przewodniczącego i 2-5 innych członków oraz 1-3 zastępców wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
Zarząd powinien składać się z kobiet i mężczyzn. Walne powołuje Przewodniczącego Stowarzyszenia i innych członków kierownictwa w zależności od potrzeb. W przypadku rezygnacji członka przed upływem kadencji zastępca zastępuje go zgodnie z tą samą kolejnością na okres do i włącznie nadchodzące Walne Zgromadzenie.
W przypadku niezwołania Walnego Zgromadzenia Zarząd jest organem decyzyjnym Stowarzyszenia i odpowiada za sprawy Stowarzyszenia. Zarząd – w ramach niniejszego statutu – odpowiada za działalność Stowarzyszenia zgodnie z ustalonymi planami i chroni interesy członków.
Zarząd jest odpowiedzialny w szczególności za:
Zarząd zbiera się po zwołaniu przewodniczącego lub gdy zażąda tego co najmniej połowa członków. Zarząd ma kworum, gdy wszyscy członkowie zostali zawiadomieni i gdy obecna jest co najmniej połowa członków. Wszystkie decyzje wymagają zgody co najmniej połowy wszystkich członków Zarządu. W przypadku równości głosów decyduje głos przewodniczącego. Głosowanie nie może odbywać się przez pełnomocnika. W nagłych przypadkach przewodniczący może postanowić, że sprawa zostanie rozstrzygnięta w głosowaniu pisemnym lub na posiedzeniu telefonicznym. Jeżeli nie sporządzono specjalnego protokołu, o takiej decyzji należy powiadomić na następnym kolejnym posiedzeniu. Z posiedzenia sporządza się protokół. Protokół sporządza przewodniczący posiedzenia oraz specjalnie wyznaczony protokolant. Zdania odbiegające odnotowuje się w protokole.
Zarząd może przekazać swoje uprawnienia decyzyjne w poszczególnych sprawach lub w określonych grupach spraw sekcji, komisji lub innemu organowi albo poszczególnym członkom lub pracownikowi. Każdy, kto podjął decyzję na podstawie upoważnienia, informuje o tym na bieżąco Zarząd.
Ile to kosztuje?
Uczestnictwo w naszym stowarzyszeniu kosztuje tylko 700 kr za rok 2022. Każdy, kto pracuje lub chce pracować w Szwecji samodzielnie i przestrzegać szwedzkich przepisów może do nas dołączyć i pomagać wspierać innych jednocześnie poszerzając swoją wiedzę w zakresie przepisów prawa podatkowego podczas organizowanych przez nas konferencji, seminariów oraz szkoleń.
Vad kostar det?
Att vara med hos oss kostar bara 700 kr för 2022. Att vi kan hålla den låg beror på att vi är många medlemmar.
Försäljnings- och leveransvillkor för bokning av Polkrona kurser och evenemang
1. Allmänna villkor
1.1 Beställning
Utbildningar och evenemang bokas och beställs på Polkrona webbokning, via e-post eller per telefon.
1.2 Priser
Priserna för kurser och evenemang anges på hemsidan.
1.3 Kunduppgifter
För att beställa kurser och evenemang på Polkrona:s web-bokning måste du ange uppgifter i samtliga obligatoriska fält. Om vi inte har din e-postadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och inte meddela eventuella förändringar. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att angivna adressuppgifter är aktuella.
Polkrona lagrar dina namn- och adressuppgifter och andra kontaktuppgifter inom ramen för dataskyddsförordningen. De personuppgifter du lämnar används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till goda medlemsrelationer. Polkrona garanterar att ingen annan använder uppgifterna för marknadsföring. Vår hantering av personregistret följer dataskyddsförordningen och bokföringslagen. Närmare information om hur Polkrona hanterar dina personuppgifter hittar du på https://polkrona.se/sv/integritetspolicy/
1.4 Medlemsservice
E-post: info@polkrona.se (vi svarar på e-post inom 48 timmar på vardagar).
1.5 Betalning
All betalning sker via faktura. Betalningsvillkor 7 dagar.
Betalning ska ske till Polkrona org.nr 802524-3224, Plusgiro: 95 79 56-6
IBAN SE6195000099603409579566
BIC NDEASESS
med angivande av faktura nummer.
Deltagare ansvarar för att uppge korrekta fakturauppgifter vid beställning. Har fakturan förfallit debiteras kunden för påminnelseavgift på 100 kr, dröjsmålsränta 15 % och eventuell inkassoavgift.
Om betalning inte inkommer i tid skickas betalningspåminnelse med påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Dröjer betalningen ytterligare skickas inkassokrav.
Faktura skickas från Polkrona senast 2 veckor innan utbildningstillfället.
2. Utbildning – avboknings- och ombokningsregler
Följande regler gäller för avbokningar och ombokningar av Polkrona:s utbildningar och evenemang
2.1 Öppna utbildningar och evenemang
Anmälan är bindande så snart Polkrona accepterat bokningen och skickat faktura på att deltagaren antagits på utbildningen eller evenemanget.
• Avbokning ska alltid ske skriftligt till Polkrona.
• Vid avbokning 2 veckor före start debiteras beställaren 50 % av avgiften.
• Vid avbokning mindre än 1 vecka före start debiteras beställaren 100 % av avgiften.
• Vid förhinder kan platsen överlåtas till annan person på samma företag efter samråd med Polkrona.
• Vid avbeställning pga sjukdom krävs att läkarintyg skickas till Polkrona för att inte bli debiterad avgift.
• Ombokning till annat kurstillfälle får endast göras en gång och senast 2 veckor innan kursstart.
• Polkrona har rätt att ställa in en kurs, varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättning därutöver utbetalas ej.
• Vid distansutbildning måste ombokning ske senast tre veckor före kursstart och platsen kan inte överlåtas till annan person.
2.2 Företagsanpassade utbildningar
Kontakta oss gärna för mer information.
1. Warunki ogólne
1.1 Zamawianie
Szkolenia i wydarzenia rezerwuje się i zamawia poprzez rezerwację internetową Polkrony, e-mailem lub telefonicznie.
1.2 Ceny
Ceny kursów i wydarzeń są podane na stronie internetowej.
1.3 Informacje o uczestniku.
Aby zamówić kursy i wydarzenia na stronie internetowej Polkrona, należy wprowadzić informacje we wszystkich obowiązkowych polach. Jeśli nie mamy Twojego adresu e-mail, nie możemy wysłać potwierdzenia zamówienia i nie powiadomimy Cię o jakichkolwiek zmianach. Za każdym razem, gdy składasz u nas nowe zamówienie, musisz sprawdzić, czy podane dane adresowe są aktualne.
Polkrona przechowuje Twoje imię i nazwisko oraz dane adresowe i inne dane kontaktowe w ramach rozporządzenia o ochronie danych. Podane przez Ciebie dane osobowe są wykorzystywane do przetwarzania zamówień, fakturowania, informacji, marketingu i innych celów, które mają na celu dobre relacje z uczestnikami. Polkrona gwarantuje, że nikt inny nie wykorzystuje informacji do celów marketingowych. Nasza obsługa rejestru jest zgodna z rozporządzeniem o ochronie danych i ustawą o rachunkowości. Więcej informacji o tym, jak Polkrona postępuje z Twoimi danymi osobowymi, można znaleźć pod adresem https://polkrona.se/polityka-prywatnosci/
1.4 Obsługa uczestników
E-mail: info@polkrona.se (na e-maile odpowiadamy w ciągu 48 godzin w dni powszednie).
1.5 Płatność
Wszystkie płatności dokonywane są za pośrednictwem faktury. Termin płatności 7 dni od dnia wystawienia faktury.
Wpłaty należy dokonać do Polkrona nr org.802524-3224, z dopiskiem numeru faktury,
na numer konta w Nordea:
Plusgiro: 95 79 56-6
IBAN SE6195000099603409579566
BIC NDEASESS
Polkrona nr org.802524-3224, z dopiskiem numeru faktury.
Uczestnicy są odpowiedzialni za podanie prawidłowych danych do faktury podczas składania zamówienia. Jeśli faktura została nie opłacona w terminie, uczestnik zostanie obciążony opłatą za ponaglenie w wysokości 80 SEK, odsetki za zwłokę w wysokości 8,5% oraz wszelkie dodatkowe opłaty za pobranie.
Jeśli płatność nie zostanie pobrana w terminie, zostanie wysłane przypomnienie o płatności z opłatą za ponaglenie i odsetkami za zwłokę. W przypadku dalszego opóźnienia płatności wysyłane jest żądanie windykacji.
Faktura jest wysyłana z Polkrony nie później niż 2 tygodnie przed wydarzeniem.
2. Zasady anulowania i zmiany rezerwacji
W przypadku anulowania i przebukowania szkoleń i wydarzeń Polkrona obowiązują następujące zasady:
2.1 Otwarte szkolenia i wydarzenia
Rejestracja jest wiążąca z chwilą zaakceptowania przez Polkronę rezerwacji i przesłania faktury stwierdzającej, że uczestnik został przyjęty na szkolenie lub wydarzenie.
* Rezygnację zawsze należy składać pisemnie do Polkrony.
* W przypadku anulowania 2 tygodnie przed rozpoczęciem, uczestnik zostanie obciążony 50% opłaty.
* W przypadku anulowania mniej niż 1 tydzień przed startem uczestnik zostanie obciążony 100% opłaty.
* W przypadku naglej przeszkody miejsce można przenieść na inną osobę w tej samej firmie po konsultacji z Polkroną.
* W przypadku rezygnacji z pobytu z powodu choroby wymagane jest przesłanie zaświadczenia lekarskiego do Polkrony, aby nie naliczono opłaty.
* Zmiana rezerwacji na inny kurs może być dokonana tylko raz i nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem kursu.
* Polkrona ma prawo odwołać kurs, za który wszelkie wniesione opłaty zostaną zwrócone. Dodatkowe odszkodowanie nie jest wypłacane.
* W przypadku edukacji na odległość zmiana rezerwacji musi nastąpić nie później niż trzy tygodnie przed rozpoczęciem kursu i nie można przenieść miejsca na inną osobę.
2.2 Szkolenie dostosowane do potrzeb firmy
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji.
Information om POLKRONA behandling av personuppgifter i egenskap av personuppgiftsansvarig vid åtgärder för direktmarknadsföring och liknande.
Integritetspolicy
1.1 För att kunna tillhandahålla våra tjänster behöver vi ibland behandla personuppgifter som tillhör fysiska personer (Registrerade). Syftet med den här Personuppgiftspolicyn är att ge information till sådana Registrerade,
– om hur vi behandlar deras personuppgifter,
– vad vi använder personuppgifterna till,
– vilka som får ta del av personuppgifterna och under vilka förutsättningar, samt
– hur Registrerade kan ta tillvara sina rättigheter.
2.1 Vi behandlar endast Registrerades personuppgifter när vi har laglig grund för detta. För att vår behandling av personuppgifter skall vara laglig, krävs att någon av följande grunder föreligger.
Den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen.
Behandlingen är nödvändig för att ingå eller fullgöra ett avtal med den Registrerade.
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse.
Behandlingen är nödvändig för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse för den registrerade eller för en annan fysisk person.
Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.
Behandlingen är nödvändig för att ändamål som rör våra eller tredje parts berättigade intressen, om inte den Registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter.
2.2 I de fall vår behandling grundas på samtycke har man som Registrerad rätt att när som helst återkalla detta. Vi avbryter då all behandling av personuppgifter, under förutsättning att det inte behövs för att fullgöra våra skyldigheter enligt avtal eller lag. Återkallelse av samtycke kan innebära att vi inte längre kan fullgöra våra avtalade skyldigheter mot Registrerade.
2.3 Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs för angivna ändamål. Vi strävar efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna.
2.4 Som Registrerad har man rätt att motsätta sig att vi använder personuppgifter för direktmarknadsföring. När vi samlar in personuppgifter för första gången får man som Registrerad mer information om detta och hur man kan motsätta sig fortsatt direktmarknadsföring.
3.1 Här följer exempel på personuppgifter vi kan komma att behandla:
Kontaktuppgifter såsom namn, adress, e-postadress, telefonnummer
Personliga uppgifter såsom ålder, födelsedatum, kön, fotografier
Yrkesrelaterade uppgifter såsom anställningsuppgift, arbetsbeskrivning, titel, avdelning, användarnamn och inloggningsuppgifter
Ekonomiska uppgifter såsom bankkontonummer och andra bankrelaterade uppgifter
Uppgifter som Registrerad registrerar självmant och frivilligt uppger eller som Registrerad själv publicerar
4.1 Vi får normalt tillgång till personuppgifter på följande sätt:
Genom Registrerads kontakter med oss, t.ex. när Registrerad blir kund hos oss eller när Registrerad är i kontakt med vår kundservice eller våra medarbetare, när Registrerad ringer eller skickar post, mail eller fax till oss, söker anställning hos oss eller besöker oss.
Genom att Registrerad använder någon av våra tjänster, t.ex. när Registrerad anmäler sig till våra kurser eller seminarier.
Genom att vi inhämtar uppgifter från andra externa källor t.ex. personregister eller vid kreditupplysning.
Genom att Registrerad besöker vår hemsida, t.ex. genom cookies.
Genom att Registrerad anmäler sig till våra nyhetsbrev och andra utskick.
Genom att Registrerad svarar på våra enkäter och undersökningar.
5.1 Tillhandahålla och fullgöra avtal om tjänster
5.1.1 Vi behandlar kunduppgifter för att kunna tillhandahålla tjänster till Registrerade, fullgöra avtal och tillvarata våra avtalade rättigheter. Vi behöver exempelvis kunna identifiera våra kunder, hantera beställningar, fakturor, betalningar och administrera bokföring och redovisa skatter, etc. Vi måste också kunna ta kreditupplysningar, genomföra registervård, felsöka och åtgärda fel, hantera synpunkter och reklamationer av tjänster samt säkerställa kvaliteten på våra tjänster.
5.1.2 Rättsliga grunder: fullgörande av avtal, rättslig förpliktelse, intresseavvägning
5.2 Utveckla och förbättra våra tjänster
5.2.1 Vi behandlar kunduppgifter, bl.a. genom kundundersökningar, för att utveckla och förbättra vår verksamhet, våra tjänster och våra affärsprocesser och metoder.
5.2.2 Rättslig grund: intresseavvägning
5.3 Tillhandahålla och förbättra service till våra kunder
5.3.1 Vi behandlar kunduppgifter, bl.a. ärendehistorik, för att kunna tillhandahålla kundservice, för att kunna utbilda våra medarbetare samt förbättra vårt arbetssätt och kundservice. När Registrerad kontaktar oss kan vår kommunikation komma att analyseras för dessa ändamål.
5.3.2 Rättslig grund: fullgörande av avtal, intresseavvägning
5.4 Direktmarknadsföring
5.4.1 Vi behandlar kunduppgifter, exempelvis genom att analysera och bearbeta statistik, för att kunna erbjuda relevanta erbjudanden avseende våra tjänster. Vi behandlar trafikuppgifter, genom att samla in, spara, bearbeta och analysera, exempelvis att analysera hur kunder och användare använder våra tjänster, bl.a. för att kunna skräddarsy erbjudanden. Marknadsföringen sker via t.ex. brev, telefon och e-post.
5.5 Rättslig grund: berättigat intresse (kunduppgifter) och samtycke (fortsatt marknadsföring).
5.6 Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster
5.6.1 Vi behandlar kunduppgifter för att kunna tillvarata säkerheten för våra tjänster, för att upptäcka eller förhindra otillåten användning av tjänsterna och/eller för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker och andra incidenter.
5.6.2 Rättslig grund: intresseavvägning
5.7 Fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer och för att kunna tillvarata våra intressen
5.7.1 Vi behandlar kunduppgifter för att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer. Vi sparar bl.a. underlag i enlighet med bokföringslagen.
5.7.2 Rättslig grund: rättslig förpliktelse
6.1 Som huvudregel sparar vi Registrerads kunduppgifter för de ändamål vi angett ovan så länge som Registrerad är kund hos oss och i upp till 12 månader därefter. Vi kan även komma att spara Registrerads uppgifter längre för vissa ändamål, t.ex. i följande fall.
För fakturerings-, betalnings eller bokföringsändamål sparar vi uppgifter i upp till 7 år efter det att underlaget skapades eller så länge som bokföringsskyldighet föreligger i övrigt.
För att kunna analysera hur Registrerad använder våra tjänster och för att skräddarsy erbjudanden sparar vi Registrerads uppgifter så länge vi har ett giltigt samtycke och som längst i 12 månader efter det att Registrerads uppgifter samlades in. För att kunna tillhandahålla och förbättra vår service sparar vi uppgifter i 12 månader efter det att aktuellt avtalsförhållande upphört. Eventuellt inspelade samtal och chattkommunikation sparas i högst 12 månader.
Om en eventuell tvist är att förvänta eller pågår behåller vi Registrerads uppgifter så länge det behövs för att utreda krav eller i övrigt tillvarata våra intressen.
För att fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighets beslut, begäran, riktlinjer eller liknande sparar vi kunduppgifter och trafikuppgifter så länge som följer av tillämpliga bestämmelser.
6.2 Tiden som vi sparar Registrerads personuppgifter varierar utifrån vad uppgifterna behövs till. Vi sparar aldrig uppgifter längre än vi behöver för aktuella ändamål.
7.1 När vi samlar in Registrerads personuppgifter första gången kommer vi att informera om hur vi har fått tag i personuppgifterna, vad vi kommer att använda dem till, vilka rättigheter som Registrerad har enligt gällande dataskyddslagstiftning och hur Registrerad kan ta tillvara dessa rättigheter. Registrerad kommer också att bli informerad om vem som är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen och hur man kan kontakta oss om man har frågor eller behöver lämna en begäran eller förfrågan som avser Registrerads personuppgifter och/eller rättigheter.
8.1 Vi utarbetar rutiner och arbetssätt för att alla Registrerades personuppgifter skall hanteras på ett säkert sätt. Utgångspunkten är att endast arbetstagare och andra personer inom organisationen som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter kommer att ha tillgång till dem.
8.2 I fråga om känsliga personuppgifter har vi inrättat särskilda behörighetskontroller, vilket innebär ett högre skydd för Registrerades personuppgifter.
8.3 Våra säkerhetssystem är utvecklade med Registrerades integritet i fokus och skyddar mot intrång, förstöring och förändringar som kan innebära en risk för Registrerades integritet.
8.4 Vi har utarbetat riktlinjer för IT-säkerhet för att säkerställa att Registrerades personuppgifter behandlas säkert.
8.5 Vi överför inte personuppgifter till utomstående i andra fall än de som uttryckligen anges i denna policy.
9.1 Vår utgångspunkt är att inte lämna ut Registrerades personuppgifter till utomstående om den Registrerade inte har samtyckt till det eller om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag. I de fall vi lämnar ut personuppgifter till utomstående säkerställer vi att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt.
10.1 Ideella Föreningen POLKRONA med företagsnamn POLKRONA, organisationsnummer 802524-3224 är formellt personuppgiftsansvarig för behandlingen av Registrerades personuppgifter. Det innebär att vi är ansvariga för att Registrerads personuppgifter behandlas på rätt sätt och att Registrerads rättigheter tas tillvara.
10.2 Om man vill begära information om vår sekretesspolicy kan man kontakta oss på följande sätt:
Adress: Roslins väg 20B, lgh 1701, 217 55 Malmö
Telefon: 070-9541264
E-post: info@polkrona.se